COMO SE REGISTRAR NA AIRE “CONSULADO ITALIANO” EM LONDRES?

Como se registrar na AIRE?

O registro AIRE é um registro do cidadão italiano que vive no exterior, que tem por obrigação fornecer informações ao governo italiano onde fica sua residência, sendo essa inscrição gratuita.

PRECISA DE AJUDA PARA SE REGISTRAR? LIGUE PARA 0208 133 0010 OU EMAIL INFO@FUNDACAOBRASIL.ORG.UK

Processo

A fim de que o processamento seja mais rápido e eficiente, o Consulado Italiano modernizou seu sistema de registro, e agora os pedidos de registro na Conservatória do Registro Consular deverão ser submetidos on-line, clicando no link abaixo para iniciar o procedimento.

Antes de iniciar seu processo on-line, é aconselhável ter certeza de que você tem uma impressora scanner, preferencialmente com seu passaporte ou documento italiano de identidade, juntamente com uma prova de residência já escaneados em seu computador.

Se você é morador residente em Londres, seu link é esse: https://secure.jotformpro.com/sarahcons/iscr_agg_it_v13.10

Você será direcionado para o consulado italiano e deve preencher o formulário on-line: o candidato deve preencher corretamente todos os campos obrigatórios.

No final do preenchimento, o candidato deve imprimir a última página do formulário, para assinar depois. Preste atenção que a Declaração de Certificação sempre requer assinatura do requerente, que deve ser reconhecida em cartório.

A última página do formulário deve ser devidamente preenchida on-line, impressa e assinada. Ao clicar em “Enviar”, você verá uma mensagem de confirmação, indicando o número do pedido de identificação.

Após o recebimento do pedido, o Consulado vai inserir os dados e notificar o município italiano da última residência ou referenciá-los em tempo útil, de aproximadamente 180 dias.

IMPORTANTE: o não-preenchimento de todos os campos obrigatórios do formulário on-line ou a falha para fazer o upload dos documentos exigidos resultará na suspensão do AIRE do pedido de registro, quebrando os termos de processamento da lei Italiana.

Para obter mais informações, entre em contato com o Escritório AIRE utilizando o formulário on-line.

Tem duvidas em preencher sua AIRE? Liga para a Fundação Brasil 0208 133 0010 ou email info@fundacaobrasil.org.uk

AIRE, Italian acronym for Registry Office for Italian Citizens Residing Abroad, was created with the law 27th October 1988, n.470 and holds the details of Italian citizens who intend to reside abroad for a period longer than twelve months. It is managed by the Town Halls (comune) in Italy based on the information supplied by the diplomatic missions abroad.
The AIRE registration is a civil right and is mandatory, it is the prerequisite to benefit from a series of services provided by the Consular offices abroad, and also to exercise important rights, such as:

• to vote for political elections and national referenda by post in the country of residence, and for the election of Italian representatives of the European Parliament at polling stations set up by the diplomatic mission networks in countries around the European Union;
  • The possibility to request the release or the renewal of identity and travel documents, and certificates.

Italian nationals who move permanently to England/Wales/Gibraltar/Channel Islands from Italy will have to submit the AIRE registration form to this Office. The AIRE registration is FREE. Applicants do not need to come in person.

Please read through the following guidelines before you start the online procedure:

First step: Account Registration (REGISTRATI). You have to confirm your Italian citizenship by ticking the appropriate box at the beginning of the procedure. You will need an email account and a password (minimum length 8 characters, maximum length 16 characters, at least one capital letter, one number, one special character). Then you will be allowed to enter your details.

Second step: you will receive an email asking to activate your account (LINK ATTIVAZIONE UTENZA). Be aware you have 72 hours to activate it, if you do not manage to do it within that time frame you can ask for another activation code (INVIO NUOVO CODICE DI ATTIVAZIONE) as indicated in the email.

Third step: After you have activated your account, you have to access (ACCEDI) the system and submit the application for the Aire registration on line (ANAGRAFE CONSOLARE E AIRE). A copy of an ID and proof of address need to be uploaded.

Residence Certificate

Consular Offices are not delegated to the same functions as the Registrar in Italy and can NOT therefore release residence certificates, such task can only be fulfilled by the Registrar of the  Town Halls in Italy for both Italian citizens residing abroad (AIRE) and those residing in Italy (APR).
The certificate therefore can be requested directly at the Registrar of the Town Hall in Italy where the person is registered in the AIRE.

Please note article 15 Bill n.183 of 12 November 2011 allows for a freedom of exchange of information from the Public and the private sector.
Therefore since 01 January 2012 all certificates issued by the Public Administration (including this Consulate General) are only valid to be used between private entities.
When dealing with the Public Administration and other public organisations, all certificate (including residency) will be substituted by personal statements made by nationals (self certification) or a notary act.
Public Offices will no longer be able to request or accept certificates of any kind.
If a private individual or entity requests a certificate to present to another private individual or entity abroad, this certificate will have to be requested directly to the Registrar of the Town Hall (Comune)  in Italy where the national is registered, and will be valid only abroad
.

Postagens recentes